Too much is never enough

Too much is never enough

Gick för en tid sedan förbi en teater som gjorde reklam för en cabareföreställning ”Too much is never enough” (För mycket är inte tillräckligt). Jag har inga synpunkter på föreställningen men tillåter mig att låna utrycket och konstaterar i samma andetag att det är en alldeles utmärkt skildring av vår tids nyliberala konsumtionsfokuserade ideologi.

Var går gränsen för hur mycket vi behöver? När slår vi huvudet i taket och vaknar med en konsumtions- och upplevelsebaksmälla som bara lämnar en fadd eftersmak och bultande tinningar efter sig? Och är det inte så att vi redan har nått gränsen för vad både vår planet och vi klarar av att hantera?

Många av oss har too much, men av någon märklig anledning vill vi ha mer. Flera resor och konsertbesök, mera prylar, bättre bilar och längre semester. Javisst, det handlar om utveckling och att hålla igång ekonomins hjul, men samtidigt berättar vår västerländska livsstil en hel del om oss. Den är skrämmande ofta en fasad för en inre tomhet. Ett bokslut över ett livsprojekt som tömts på sina inre tillgångar och är själsligt bankrutt.

Jesus säger: Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men får betala med att mista sig själv? (Luk. 9:25) Paulus fortsätter på samma spår: Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda. (1 Tim. 6:8). Too much is always too much är kristendomens svar på nyliberalismens, konsumtionshysterins och kapitalismens evangelium om ständig tillväxt.

Kristendomen presenterar ett annat evangelium. Ett budskap om upprättelse för alla som misslyckats och vars liv står på konkursens brant. En berättelse om en Gud som lämnar allt och gråter med de sörjande och modfällda. Ett evangelium som genomskådar den ytlighet och de glansbilder som reklamen försöker mata oss med.

Faktum är att lyckan inte växer i paritet med beloppet på kontoutdraget och ökade materiella tillgångar. Tvärtom visar flera undersökningar att lyckokänslan och tillfredställelsen planar ut rätt snabbt då en människa uppnått en levnadsstandard som ger en tryggad utkomst, mat på bordet och pengar över en liten guldkant i tillvaron.

Gucci, Prada och Emporio Armani ger ingen eller synnerligen liten utdelning i form av ökad livsglädje, lycka och harmoni. Något att sätta i relation till Paulus ovan citerade ord: Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda.

Vi har alla ett val och vi väljer varje dag. Parollen less is more är definitivt att föredra framom too much is never enough? För i slutändan har vi bara ett liv och det finns inga bankvalv i himlen.

Leave a Reply

css.php